Test výfuků – motor Minarelli

Vzhledem k tomu, že zima je mrazivá a venku se příliš nesvezeme, tak jsme si pro Vás připravili test laděných výfuku na naší brzdě.

optim-yas

V testu byste se měli dozvědět úplně všechno. Jak jsou výfuky zabalené, jaká je jejich montáž a další spoustu užitečných informací, taky je v testu bodování v pěti stanovených kategoriích. Bodovali jsme jako ve škole od 1 do 5. Test byl prováděn na našem sériovém skútru s lehkými úpravami: 17,5 karburátorem, upraveným filtrboxem bez nasávacího kolínka, vložkou Stage6 a tryskou 92. Variátor skútru byl zablokován pro zjištění maximálního výkonu na motoru. Pro test jsme zvolili následující desítku výfuku. Stage6 Street, Stage6 Pro Replica, Leovince ZX a TT, Yasuni R a Z, Laser XPro, Polini Scooter Team, Tecnigas Next R a Hebo Performer. Účelem testu bylo vyzkoušet výfuky pro 50ccm v kategorii do 6000 Kč. Jedná se tedy o cenově dostupnější výfuky určené pro širší spektrum více či méně upravených skútru. Hodnotili jsme z následujících hledisek, balení, zpracování, subjektivní hluk, montáž a výkon na brzdě. Nutno podotknout, že výsledky byli zjištěny na vodou chlazeném skútru, motoru Minarelli horizontal a objemu 50ccm, tudíž nelze zaručit stejné výsledky na jiném motoru či tuningovém válci. Nyní už můžeme přejít k samotnému testu.

Prvním pánem na holení byl Stage6 Street, protože byl na skútru aktuálně namontován.

Stage6_street

Hodnocení:

Tento výfuk dosáhl na brzdě výkonu 4,8 koně, což není špatné, ale v případě srovnání s laděnými výfuky je vidět patrný rozdíl. Tento výfuk se hodí hlavně jako lepší náhrada originálu, která i nějaký ten koník přidá, avšak zázraky od něj nečekejte. Hlučnost je na úrovni sériového výfuku. S cenou 2999 Kč, je finanční výhoda oproti novému sériovému výfuku jasně patrná. Výfuk je zabalený ve fólii s logem Stage6. Jeho montáž je poměrně snadná. Přiložený držák je v jednom kusu, vše sedí jak má. Vyndání restrikce nám zabralo pár chvilek a nepotřebujete k tomu nic jiného než svěrák a pár silných rukou. Snadná práce. Snadné užívání.

 

Yasuni_r

Hodnocení:

Španělský výfuk Yasuni R se s výslednými 5,7 koně na 50ccm projevil jako poměrně dobrý výfuk. Zaujala nás hlavně velmi dobře zpracovaná koncovka. Tento výfuk měl dokonce dvě restrikce, jednu na koncovce a druhou na koleni výfuku, opět bylo nutné použít frézku. Nakonec vše bylo hotové zhruba za patnáct minut. Výfuk sednul přímo skvěle, dokonce nejlépe ze všech testovaných výfuku. Balení výfuku bylo pouze v igelitovém pytli, což není u výfuku s cenou 5799,- asi úplně to pravé ořechové a vzhledem k tomu, že většina výfuku jde k zákazníkovi zásilkovou službou hrozí jeho poškození. Výfuk Vám všechny tyto malé nectnosti vynahradí po instalaci 70ccm válce, kdy pocítíte znatelný rozdíl a výfuk doslova ožije. Výfuk je oproti standardním výfukům hlučnější, ale pořád na přijatelné úrovni. Pokud však chcete výfuk věhlasného výrobce ladícího výfuky i pro GP motocykly. Tak i na padesátce půjde Váš výkon a tunerská image nahoru.

 

Stage6_pro_replica

Hodnocení:

Výfuk Stage6 Pro Replica dopadl z testovaných výfuku nejlépe. Křivka výkonu se vyšplhala až k velmi zajímavým 6,4 koním. Tolik žádný jiný výfuk nedosáhl. Hlasitost výfuku byla stále na přijatelné hladině a vzhledově je výfuk také naprostou špičkou. Krabice nás potěšila velkou tvrdostí, i když nějaká další výztuha by přišla vhod. Co se týče odblokování výfuku, tak tady to nebyla žádná sláva, protože vyndáni restrikce bylo poněkud pracnější, ale i méně zkušený mechanik si s tím za použití ruční frézky nakonec poradí. Dalším detailem byla hůře těsnicí guma na koncovce. Esteticky to nepůsobí příliš přitažlivě, ale funkčnost výfuku to neovlivnilo. Cena Stage6 Pro Replica je 3720,- pro normální verzi a pro chromovanou verzi je to 4000Kč. Poměr ceny a výkonu je v tomto případě skvělý a výfuk můžeme za tyto peníze jen doporučit.

 

Yasuni_z

Hodnocení:

Další výfuk ze Španělské továrny Yasuni má typové označení Z a jedná se o nižší třídu výfuku situovanou pod řadu Scooter R. Výfuk je složený z deseti kusu a sváry jsou poměrně kvalitně provedeny – poctivá strojová práce. Opět nás příjemně překvapila dobře zpracovaná koncovka, což je evidentně technická libůstka firmy Yasuni. Výfuk byl blokován dvěma restrikcemi. I laik si tím poradí během pár minut, stačí k tomu i jednoduché nářadí v podobě pilníku a šroubováku. K montáži jsme neměli vůbec žádné připomínky, výfuk se z testované desítky montoval nejlépe. Za zmínku stojí posuvné držáky, díky kterým namontujete výfuk raz dva. Hlučnost byla na dobré úrovní a výsledný výkon byl z kategorie průměrnějších. Cena je stanovena na 4499,- což je dobrá levnější alternativa pro fanoušky značky Yasuni.

 

Laser_x_pro

Hodnocení:

Bludný Holanďan Laser X Pro s nerezovou koncovkou nás dostal svým balením a formou v jaké se nám dostal do rukou, speciálně tvarované vycpávky, tkaninové ochrany proti poškrábání a dokonce i barevně potištěná krabice. Pozlátko v podobě balení, ale bylo to tam, když se výkonová křivka zastavila na čísle 5,6 koně. Přeci jen jsme čekali, dle prvního dojmu, větší potenciál. Možná se vše projeví po instalaci výfuku na 70 ccm válci. Oproti sériovému výfuku, je stále patrně citelné zlepšení výkonu. Montáž výfuku byla obtížnější než u Tecnigasu, protože držák výfuku bylo nejprve nutné smontovat a až pak provést finální montáž. Co nás potěšilo byla snadná demontáž restrikce, stačilo mít prostý šroubovák a výfuk byl rázem odblokovaný. Na Laseru je zkrátka nejlepší všechno to kolem, ať už je to montáž, balení či odblokování. Lehce horší výkon by se určitě dal doladit finálním nastavením skútru. Cena 4150,-, je lehce nadprůměrná, ale z balení máte pocit, že výfuk za to skutečně stojí. Hlukově byl Laser na střední úrovni a nemusíte se tedy bát nadávajících sousedu s ostrými vidlemi.

Polini_scooterteam

Hodnocení:

Věhlasné Polini se pustilo do kategorie levných laďáků s novým modelem Polini Scooterteam. Cena výfuku je 3999,- což je na Polini lidová cena. Hlavní věcí, na kterou jsme se zaměřili v testu Poliniho bylo, zda si u výfuku kupujete značku nebo výkon a pravda je někde napůl cesty. Dá se udělat výfuk výkonnější, ale cena hrála prim, takže tu máme výfuk, který ani nevyčnívá, ani nepokulhává. Výfuk je např. oproti Technigasu o dobrých 10 cm delší a stejně tak i koncovka, která by jako z oka vypadla daleko dražšímu modelu Evolution. Výfuk obsahuje standardní hliníkový držák Polini, takže montáž je poměrně snadná. Výfuk byl opět nestandardně zablokovaný na dvou místech, jak v koncovce, tak i na přírubě. Vyndání restrikcí šlo poměrně snadno, ale na koncovce zůstanou patrné oděrky. Dalším problémem byla instalace oddělitelné příruby. Zvuk Polini byl díky dlouhé koncovce poměrně tichý. Výfuk se tedy hodí pro ty, kteří mají rádi věhlasnou značku, poměrně tichý chod a nechtějí dát přehnanou sumu za výfuk na padesátku.

 

Leovince_zx

Hodnocení:

První co vás na Leovince ZX zaujme, je poměrně dobrý design, koncovka je vyvedena v imitaci kevlaru. Montáž bohužel ukázala na horší dílenské zpracování, protože spodní držák nechtěl sednout na svoje místo, po kratším snažení se nám to “zaplaťpánbůh” podařilo. Zajímavostí je, že u modelu TT žádné takové problémy nenastaly. Tento problém se tedy mohl týkat jen našeho kusu. Zvukový projev výfuku byl na snesitelné úrovni. V balení s výfukem přišli i válečky a spojkové pružinky. Restrikci jsme za pomoci frézky odstranili během pár chvilek. Leovince ZX stojí 4300,- a s výkonem 5,8 koně celkem příjemně překvapil. Největší zajímavostí však bylo, že levnější Leovince TT dosáhl na brzdě skoro stejného výkonu a hlavně velmi podobné výkonové křivky.

 

Leovince_tt

Hodnocení:

Ačkoliv je u výfuku Leovince TT v názvu udáváno Handmade, tak je podle oka jasně patrné, že se jedná o poctivou strojovou práci. Výfuk je konstrukčně jednodušší oproti ZX, ale v testu dosáhl jen o 0,1 koně menši výkon. Velkou neznámou zůstává jak by se oba výfuky chovaly na 70ccm válci. S cenou 3120,- odlehčí výfuk Leovince TT Vaši kapsu z testované desítky nejméně. Podle naměřených hodnot se jedná o nejlepší poměr cena/výkon. Nevýhodou výfuku Leovince zůstává tradičně horší lak. Lze to řešit po nějaké době nalakováním výfuku speciálním sprejem na výfuky a “Tétéčko” dostane znovu svěží vzhled bez ztráty funkčnosti. Výfuk byl zabalen v kartonové krabici na rozdíl třeba od Yasuni. V balení jsou válečky variátoru a spojkové pružinky stejně jako u ZX. Montáž výfuku byla bezproblémová a oproti ZX nám odstranění restrikcí trvalo jen pár minut.

 

Hebo_performer

Hodnocení:

Španělský Hebo Performer byl druhým nejvýkonnějším výfukem v testu. Cena 4 730,- odpovídá předvedeným výkonům. Designovou libůstkou je pak CNC vyfrézované logo Hebo na držáku výfuku. Zpracování výfuku je zhruba stejné jako u Stage6 Pro Replica, v některých detailech dokonce lepší. Výfuk Vám přijde v klasické krabici a igelitu, dále dostanete i válečky do variátoru. Výfuk se jevil jako nejhlučnější z testovaných, ale ukázal oproti některým výfukům až 1 kuň navíc, takže mu lze hlučnějši projev odpustit. Výfuk má oddělitelnou přírubu na válec, instalace však nebyla příliš těžká. Restrikce se vyndávala vcelku bez problému, bez použití frézky. Performer ukázal, že za investované peníze rozhodně stojí.

 

Tecnigas_next_r

Hodnocení:

Španělský Tecnigas Next R, dopadl v horní polovině naší testované desítky. Po pravdě řečeno očekávali jsme od Tecnigasu mnohem horši výsledek. Balení nás příjemně překvapilo, chyběl snad jen igelitový obal kvůli ochraně proti navlhnutí krabice. Výfuk je strojově svařen a koleno výfuku je naohýbáno v jednom kuse. Během montáže jsme nemuseli výfuku příliš domlouvat. Jedinou výtkou jsou nevzhledné držáky, které svádí k jejich opačné montáži. Po chvíli přemýšlení nám, ale vše sedlo, tak jak má. Odstranění restrikcí probíhalo pomocí ruční frézky, ačkoliv jsme se snažili restrikci vyndat bez jejího použití. Bodový svár byl nad naše síly. Výfuk měl hlubší zvonivý tón a hlučností se pohyboval na úrovni Yasuni R. Cena je stanovena na 3850,- a dle našeho názoru odpovídá schopnostem výfuku.

 

EDIT 2020: Test proběhl na podzim roku 2008 a tak i typy výfuků a ceny budou dnes trochu odlišné. Jediné co bezpečné zůstává jsou naměřené výkony.