Motory Piaggio 50cc 2T

Od roku 1991 můžeme rozeznávat 4 vývojové stádia Piaggio dvoutaktních motorů s obsahem 50ccm, které se montovaly výhradně do skútrů Piaggio a Gilera.
optim-pia_hyper-scaled

1. serie vyráběná od roku 1991 do roku 1994 se pozná především podle velikosti originálních zapouzdřených válečků 17×13,5mm. Motor měl dva typy bloků krátký a dlouhý. V roce 1995 byl již motor zastaralý a tak přišel pozměněný model, který se montoval hlavně do modelů TPH / NRG. Změnil se variátor (nově válečky 16x13mm) a kompletní zadní řemenice včetně spojky a zvonu byly inovovány stejně jako kompletní převodovka byla změněna.

min1-1hyper3

 

S příchodem nových modelů Gilera Stalker a Runner 97/98 přišly také další inovace. Opět byl předělán variátor, tentokrát jsou použity od výroby válečky 19×15,5mm. Zadní řemenice byla též změněna a zvětšena na maximum. Spojka a zvon zůstaly beze změn stejně jako celý kryt variátoru a převody.

Zatím nejmodernější motor (Piaggio HYPER2) přišel v roce 2000. Poprvé v modelech DNA a ZIP model 2000. Motor má z výroby katalyzátor a ventil, který přes variátor saje dodatečný vzduch do výfuku, který měl zlepšit emise. Pro případné úpravy a ladění je určitě lepší ventil odstranit. Další velkou novinkou bylo použití 17,5mm karburátoru namísto do té doby používaného 14mm karburátoru. Převodovka je také kompletně jiná.

Od roku 2003 se motor HYPER2 vyráběl také, jako verze se vstřikováním „Purejet“. Válec, klika, zapalování jsou odlišné od karburátorové verze.

purejet

 

Označení typů motorů

Typ A1         1. Série (91-94) vzduchem chlazený, dlouhý blok (Free)

Typ A2         1. Série (91-94) vzduchem chlazený, krátký blok (Zip, Sfera)

Typ A3         1. Série (91-94) vodou chlazený, krátký blok (Quartz)

Typ B1         2. Série (od 95) vzduchem chlazený, dlouhý blok (Storm, TPH)

Typ B2         2. Série (od 95) vzduchem chlazený, krátký blok (Sfera, ET2)

Typ B3         2. Série (od 95) vodou chlazený, krátký blok (ZIP SP)

Typ B4         2. Série (od 95) vodou chlazený, dlouhý blok (NRG, NTT)

Typ C1         3. Série (od 98) vzduchem chlazený, dlouhý blok (Stalker, NRG AC)

Typ C4         3. Série (od 98) vodou chlazený, dlouhý blok (Runner, NRG LC)

Typ D1         4. Série (od 00) vzduchem chlazený, dlouhý blok (NRG MC3 AC)

Typ D2         4. Série (od 00) vzduchem chlazený, krátký blok (Vespa ET2 2000)

Typ D3         4. Série (od 00) vodou chlazený, krátký blok (ZIP SP 2000)

Typ D4         4. Série (od 00) vodou chlazený, dlouhý blok (Runner, NRG MC3 LC)

Typ E1         5. Série, Piaggio Purejet, vodou chlazený, dlouhý blok (Runner, SR)

hyper4

Rozdíly v typech

Variátor: Ve všech typech A originál válečky 17×13,5mm, v typech B 16x13mm a v typech C+D 19×15,5mm.

Zadní řemenice: V sériích 1 až 3 se řemenice pokaždé lišily, poslední typ je už však stejný, typy C+D+E jsou tedy shodné.

Řemen: Krátké bloky mají na rozdíl od Minarelli vždy kratší řemen než dlouhý blok a řemeny od motorů typ B se shodují s typy A stejně jako typy C se dají zaměnit s typem D.

Převody: Převody jsou skoro na samostatnou kapitolu, ale rozlišení je následující. Sekundární převod se lišil do r.v. 8/1998, kde bylo sekundární ozubené kolo na drážkované hřídeli a od 8/1998 se na sekundární hřídel již musí lisovat. Převodové mezikolo se lišilo velikostí hřídelky na ozubené kolečko. Starší do r.v. 1996 měly velikost 18mm a novější pak 17,7mm. Hřídelku primárního převodu máme 3 typy. Roky 91-94 s hrubým drážkováním na zvon, roky 95 až 99 s jemným drážkováním a od roku 99 s delší hřídelkou primáru, která je zároveň uložena v deklu variátoru. Dekly převodů jsou dva typy a to pro motory A+B a novější pro ostatní typy C+D+E.

EM59

Ondra – Scooter-tuning.cz